Dag 2 Berlijn - Warschau - Reisverslag uit Warschau, Polen van debbyenmarina - WaarBenJij.nu Dag 2 Berlijn - Warschau - Reisverslag uit Warschau, Polen van debbyenmarina - WaarBenJij.nu

Dag 2 Berlijn - Warschau

08 Juni 2015 | Polen, Warschau

Rectificatie: ik werd er door mijn reispartner op gewezen dat wij gisteren niet 2,1 liter, maar 3,1 liter bier hebben geconsumeerd. En verrek, ze heeft gelijk. Hier wordt maar weer eens pijnlijk duidelijk dat drank meer kapot maakt dan je lief is.

De rit naar Warschau is redelijk slaapverwekkend. Op de wegwerkzaamheden rond Berlijn na, kunnen we de gehele rit op de cruisecontrole rijden. Van tevoren hebben we geen idee wat we op de wegen in Polen kunnen verwachten. Maar wanneer je alles gelooft wat er op internet te lezen staat, is het oppassen geblazen. Dit alles valt reuze mee. De wegen zijn van uitstekende kwaliteit en de Polen rijden wel stevig door (de Audi’s, Mercedessen, BMW’s sjeesen ons voorbij), maar niet roekeloos. Daarbij bezit de A2 meer MacDonalds, KFC’s, Burger Kings en parkeerplaatsen dan heel Duitsland bij elkaar. Het oogt allemaal wat minder achtergesteld dan dat je na een ontmoeting met de gemiddelde Pool in Nederland zou verwachten.
We bereiken Warschau om 14.00 uur waar we vriendelijk worden ontvangen door de verhuurster van ons appartement. Ons verblijf ligt op de grens van de Oude en de Nieuwe Stad. Vanuit ons raam kijken we op de terrasjes van de Nowe Miasto. De auto staat voor de deur geparkeerd en we hebben twee supermarktjes in de straat. We hadden het slechter kunnen treffen. De vier trappen (geen lift) nemen we voor lief. Nadat we de koffers omhoog hebben gesleept en uitgepakt, maken we ons klaar voor een eerste verkenningsronde door de stad. Met als hoofddoel: slotties pinnen. Onderweg vanuit Berlijn hebben we dat al eenmaal geprobeerd bij een benzinestation, maar dat is niet gelukt. Gezien de reactie van de pinautomaat hadden wij een gelduitgifte verwacht, maar die kwam niet. Vervolgens uren in de zenuwen zitten of het bedrag misschien wel van de rekening is afgeschreven…Dit eerste pinavontuur is goed afgelopen. Bij het tweede avontuur in de Oude Stad van Warschau gaf de automaat in eerste instantie geen geld. Bij de tweede poging slikte het mijn pinpas in. Daar zit je net niet op te wachten. Na enige minuten tierend op straat te hebben gestaan, klaar om de meneer van de bank helemaal verrot te schelden, spuugt de automaat mijn pasje uit. Dus volgt poging drie. Hiervoor moeten we 30 minuten lopen naar de volgende automaat. En daar komen we dolgelukkig met slotties vandaan. Één probleem alvast opgelost: we kunnen ons eerste Pools biertje betalen, een Warka. Met al die avonturen is de dag voorbij voordat je er erg in hebt. Tijd om boodschappen te doen en gezellig te koken. We verwennen onszelf met een lekker rood wijntje en vallen na deze vermoeiende reisdag samen op de bank in slaap.

574 km
21 graden celsius
1 liter bier
0,75 liter rode wijn (van onze vertrouwde Marthijn)

• 11 Juni 2015 - 22:35

Raymond:

Whahaaa... Het leek mij al zo weinig... Maar als jullie zo doorgaan haal je de 100 liter wel deze vakantie hoor.. :-)
    Heb weer met veel genoegen het verslag gelezen en kijk al weer uit naar de volgende nieuwsbrief... Have fun! Xx

• 12 Juni 2015 - 09:12

John En Kathinka:

Wat een gedoe met dat pinnen, anders hadden jullie neem ik aan de bank overvallen want anders hadden jullie geen bier en eerste levensbehoefte kunnen kopen. Doe alle Polen de groeten, vooral de plus Polen , die zijn het gezelligste. De min Polen moet je negeren. Veel plezier daar. ( wij ook bijna )