Dag 22 Koerse Schoorwal (Nida) - Kaunas - Reisverslag uit Kaunas, Litouwen van debbyenmarina - WaarBenJij.nu Dag 22 Koerse Schoorwal (Nida) - Kaunas - Reisverslag uit Kaunas, Litouwen van debbyenmarina - WaarBenJij.nu

Dag 22 Koerse Schoorwal (Nida) - Kaunas

28 Juni 2015 | Litouwen, Kaunas

Dag 22. Kaunas ligt op ons te wachten. De weergod is vandaag ook met ons. De zon schijnt en tikt later vandaag de 23 graden aan. Uitgebreid ontbijten in de zon zit er niet in. We hebben niet veel tijd en we zijn gisterenmiddag enigszins verbrand. De ochtendzon brandt op onze schouders. Met een broodje als bodempje, en voor Marina een koffie van de ‘Coffee in’, stappen we in de auto. De afgelopen twee ochtenden hebben we Marina d’r ochtenddrug bij de lokale koffieshop gehaald. Dit bij gebrek aan een koffieapparaat in het appartement. Lekkere koffie. Maar natuurlijk niet zo lekker als de koffie die ik ’s ochtends voor haar heb gezet.
Kaunas dus. Onze eindbestemming. We rijden om, omdat we de Kruisenheuvel nog willen bezoeken. Dit ligt niet geheel op de route, maar een eerder bezoek is er ook niet van gekomen. Na de veerpont zijn de nog 2 uur onderweg. Maar gezien het gezelschap, het uitzicht en de muziek is zo’n ritje een feest. De Kruisenheuvel is tegenwoordig een enorme toeristische attractie. Maar wat indrukwekkend. Deze terp is één van de indrukwekkendste bezienswaardigheden van Litouwen. Bezaaid met ongeveer 200.000 kruisen, crucifixen en rozenkransen. Het is een symbool van het belang van het katholicisme in het land. Na de onderdrukking van de opstand van 1831 tegen tsaristisch Rusland verschenen de eerste kruisen op de heuvel. Eind 19de eeuw stonden er 150 kruisen, in 1914 200 en tegen de tijd dat de Sovjets Litouwen in 1940 bezetten nog veel meer. De atheïstische Sovjets haalden de Kruisenheuvel in 1961 leeg, maar kort daarna verschenen weer kruisen. In 1973 ging de bulldozer eroverheen, en wederom in 1975, maar de kruisen bleven terugkomen. Ten slotte werd de heuvel met rust gelaten en tijdens het bezoek van paus Johannes Paulus II stonden er kruisen en religieuze sculpturen van over de hele wereld.
Nadat we een kruisje hebben geslagen rijden we door naar Kaunas. We komen veilig aan. Ook nu weer hebben we een appartement in het oude centrum. Het bevindt zich in de Vilniaus gatvé, de drukste straat van het oude centrum. We doen de voordeur open en het eerste terras lacht ons tegemoet. Wat een heerlijke vakantie. Na het uitpakken van de bagage, doen we de voordeur open. We ploffen niet meteen neer, maar lopen één terras verder. Even een biertje, een late lunch (panini’s) en een zoetje (tiramisu, semifreddo). Het is plezierig. En ons is meteen duidelijk dat ook morgen een plezierige dag zal worden. We zijn nieuwsgierig naar wat Kaunas te bieden heeft. En als we gedoemd zijn de gehele dag op een terras door te brengen, slaan we onszelf er ook wel doorheen.
We wandelen kort door de stad om een eerste indruk op te doen en daarna ploffen we op een volgend terras voor bier en diner. We eindigen uiteindelijk met een laatste biertje thuis, laptop en sudoku op schoot, proostend op onze laatste dag in Litouwen.

438 km
23 graden