Woensdag 19 juni 2013 - Reisverslag uit Toronto, Canada van debbyenmarina - WaarBenJij.nu Woensdag 19 juni 2013 - Reisverslag uit Toronto, Canada van debbyenmarina - WaarBenJij.nu

Woensdag 19 juni 2013

19 Juni 2013 | Canada, Toronto

De vakantie zit erop. Op dit moment zitten we in het vliegtuig met nog 3,5 uur te gaan voor de landing. Ik gebruik deze tijd om de laatste dagen van onze reis met jullie te delen. De afgelopen dagen ben ik er niet aan toe gekomen om verder te schrijven. De dagen en avonden bij Ingrid en Natalie (en Tom natuurlijk) waren te gezellig om mijzelf af te willen zonderen. We hebben enorm gelachen. Het was ontzettend leuk om deze dagen met samen door te brengen. Het afscheid vanmiddag op het vliegveld was emotioneel. Ik ben niet zo goed in afscheid nemen. Maar… we will definitely meet again..

Nadat de koffie zondag op ons was ingewerkt, en het weer opgeklaard, hebben we de subway naar het centrum van Toronto gepakt. Onze eerste kennismaking met de hoofdstad van de provincie Ontario. Economisch hart van het land, meest internationale stad van Noord-Amerika. Na Miami telt deze stad het grootste aantal immigranten ter wereld: de helft van de inwoners kwam buiten Canada ter wereld. Op straat hoor je meer dan honderd talen en er worden 79 niet-Engelstalige kranten gedrukt. De bonte mengeling van vreemde culturen in deze metropool heeft van de stad een levenslustig oord gemaakt.
In de paar uur die we vandaag in de stad doorbrengen, maken we aardig wat kilometers. Te voet. We lopen langs Queen’s park en de University of Toronto en pakken een gedeelte van Queen Street mee. We bezoeken Chinatown. Deze wijk is een kleurrijke wirwar van reclameborden en groentekramen, een wereld op zichzelf. Het gonst als in een bijenkorf. Wat een heerlijke drukte. We lopen door. enkele straten verderop, op Kensington Market, heerst een even grote bedrijvigheid. Deze rumoerige en sjofele markt is in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw opgezet door Joodse immigranten, waarna Portugezen, Chinezen en Caraïben het stokje overnamen. Er zijn veel gezellig hoekjes en achter de kramen en oude gevels gaan ook trendy boetieks en hippe bistro’s schuil. De wijk biedt een charmant-vervallen aanblik. Een groot deel van de oude panden is aan een opknapbeurt toe en is daarom in vrolijke tinten overgeschilderd. Kensington Market is een favoriet deel van Natalie. En wij begrijpen waarom. We kunnen hier uren blijven. Maar we moeten door. Er is nog zoveel te ontdekken. En we zijn hier nog slechts 2 dagen.
Meer gezelligheid vinden wij vandaag in Little Italy. De straatjes rondom College Street hebben een typische Neighbourhood-uitstraling. Dit is te danken aan de Italiaanse Canadezen, wiens overwegend uit Calabrië afkomstige voorouders zich hier na de Tweede Wereldoorlog vestigden en met hun cafeetje, gelateria’s, bruidswinkels en ontelbare restaurants het oudste van de verschillende Little Italy’s van de stad vormen. Tegenwoordig is meer dan een half miljoen Canadezen van Italiaanse afkomst. Het is vandaag extra gezellig in de wijk omdat er een festival plaatsvindt. Diverse kramen, bandjes en kermisattracties zorgen voor een stroom van mensen. De ene zanger is nog slechter dan de andere, maar dat mag de pret niet drukken. Wij feesten volop mee. En zorgen ervoor dat we niet te lang op één plek blijven staan.
Na een fikse wandeling komen we uiteindelijk weer bij de subway terecht. Maar natuurlijk niet zonder een aantal maal te hebben gepauzeerd op een terras. Ondanks een regenachtig begin van de dag is het een zonnige en warme dag geworden. Bij Ingrid kunnen we dan ook nog lang in de tuin zitten. Daar worden wij verwend met een overheerlijk lasagne en merengue toe. Dit beloven nog twee mooie dagen te worden.