Dag 11 Tallinn - Reisverslag uit Tallinn, Estland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu Dag 11 Tallinn - Reisverslag uit Tallinn, Estland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu

Dag 11 Tallinn

17 Juni 2015 | Estland, Tallinn

Gisteren hebben we een start gemaakt in de Oude Stad. Vandaag doen we de rest. Het moderne deel van Tallinn laten we deze reis achterwege. Dat ligt voor een volgend bezoek op ons te wachten. Het wordt een dag met wederom een aantal kerken. Ons bezoek aan de Alexander Nevskikathedraal is daarvan het meest memorabel. Daar waren we namelijk te gast bij een begrafenis. De hoofdpersoon had de respectabele leeftijd van 89 jaar bereikt. Zijn naam zijn we even vergeten. Maar we waren erbij. En het was best een indrukwekkende bijeenkomst. De kathedraal is een symbool van de russificatiepolitiek, maar het controversiële plan om de kathedraal af te breken is nooit uitgevoerd. Nog enigszins bedroefd om zijn overlijden lopen we met de reisgids in de hand de stad door. Zoals het een goede toerist betaamt. Rond het middaguur hebben we de gehele Oude Stad belopen. Of in ieder geval het gedeelte dat we graag wilden zien. Het is vandaag sowieso rustig in de stad. Vele malen rustiger dan gisteren. Gisteren was er waarschijnlijk een boot aangekomen. Als je nu met de auto door de stad zou rijden, zou je niemand hoeven raken. We onderbreken onze stadswandeling met een koffie/smoothie en een zoetje. Estland staat bekend om zijn zoetigheid en de extra calorieën maken inmiddels ook niet meer uit. Lijnen doen we als we thuis zijn. Na deze suikershot vervolgen we onze weg. We gaan de St. Catharinapassage onderdoor. Dit is een fascinerende middeleeuwse doorgang met ruwe natuurstenen muren en een gewelfde overkapping. Deze doorgang loopt langs de voormalige muur van de St. Catharinakerk, gebouwd in 1246. Om de hoek ligt het Dominicanenklooster. Daar staan we eerst minutenlang aan het hek te porren omdat het niet opengaat. Vervolgens enige tijd te discussiëren waar we dan in godsnaam naar binnen moeten. Om vervolgens twee meter verder de ingang te vinden. Kan alleen weer ons overkomen. De rest van de middag brengen wij door bij Clayhill. Ons eerste bezoek van gisteren is ons dusdanig bevallen dat we terugkomen. We genieten van een overheerlijke lunch, vriendelijk personeel en lekker bier. We houden het prima uit op het terras. Het is slechts 17 graden, maar de zon schijnt. Het is genieten. Terwijl we daar zitten vindt er, enkele tientallen meters verderop, een demonstratie plaats bij de Russische ambassade. “Poetin lies, people die.” Het is een kleinschalige demonstratie van ongeveer 6 man. Vanaf ons terras hebben wij prima zicht. Er staat een politieagent om bij eventuele ongeregeldheden in te grijpen. Zover komt het niet. Nadat het sextet in de gaten heeft dat hun demonstratie weinig effect heeft, worden de spandoeken weer op de schouders mee naar huis gedragen. De Esten en Russen hebben nog een lange weg te gaan.
We sluiten de middag en avond af in ons appartement. Deze is zo leuk. Daar moeten we ruim van genieten. We drinken wat, eten wat, socialisen wat met het thuisfront, kletsen wat, kijken terug en kijken vooruit. Onze uitdaging morgenochtend is om de bagage in de auto te laden. Daarna toeren we naar Saaremaa. Het noordelijkste punt van onze reis hebben we gehad. Vanaf morgen rijden we richting het zuiden en dat betekent dat we alweer beginnen aan onze terugreis. Wel een lange terugreis weliswaar. Maar toch. Estland zullen we spoedig achter ons laten.

Geen autokilometers
15 graden