Dag 14 Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu Dag 14 Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu

Dag 14 Riga

20 Juni 2015 | Letland, Riga

Een volle dag Riga. Eerst uitslapen (9.15 uur) en daarna starten we de dag met koffie(!) en verse broodjes. Door zijn lange geschiedenis als handelscentrum is Riga de grootste en meest kosmopolitische stad van het Baltisch gebied. In het oude centrum staan veel middeleeuwse pakhuizen en gebouwen in de stijl van de Hollandse renaisance. Tevens is de stad rijk aan jugendstilbouwkunst, die door de Unesco op de Werelderfgoedlijst is geplaatst. De hoofdstad had hevig te lijden van de twee wereldoorlogen. Veel van de oudste gebouwen werden vernietigd. Sommige zijn herbouwd of gerenoveerd. De ‘bevrijding’ van Riga door het Rode Leger in 1944 was het begin van bijna vijftig jaar communistisch bestuur. Nu nog wonen er meer etnische Russen dan Letten in Riga; de relaties tussen de twee gemeenschappen zijn doorgaans vriendelijk, maar zelden vriendschappelijk.
De stad is sinds de onafhankelijkheid in 1991 een toeristische trekpleister. Musea, hippe cafés en restaurants, pittoreske straatjes en pleintjes. Er zijn dan ook veel toeristen in de stad. Het soort met rugzakjes op en een reisgids in de hand. Maar ook het soort van de all-inclusive met drie pullen bier in de hand. Wij zitten daar net tussenin (als je alles gelooft wat ik schrijf). De belangrijkste bezienswaardigheden bevinden zich in het oude stadshart. Daar beginnen wij dan ook met onze verkenningstocht. We bezoeken de St.Petruskerk. Daar gaan we met de lift 123 omhoog om van het uitzicht over de stad te genieten. De kerk zelf is niet bijzonder. Het functioneert tegenwoordig als toeristische attractie: forse entreeprijs, glazen schuifdeuren bij binnenkomst, een expositie van schilderijen. Weinig zaken die ik link aan een kerk. Dat is in de St. Jacobuskathedraal wel anders. Daar zijn we getuigen van een bruiloft. Hoe romantisch. We wachten tot het paar naar het altaar schrijdt. Zonder de bruidstaart af te wachten, wandelen we verder. Benoemenswaardig is ook de Zweedse poort, de enige van de oorspronkelijke acht stadspoorten die nog overeind staat. Pasgetrouwde paren passeren de poort tijdens hun tocht door de stad, want dat schijnt geluk te brengen.
We slenteren door de stad, kijken rond, verwerken onze indrukken tijdens een biertje. De zon schijnt. Prima dag. We eindigen in een restaurant in een zijstraatje, weg van de drukte. Heerlijk gegeten. ’s Avonds ploffen we op de bank. We willen nog wat tv kijken, maar krijgen het op onverklaarbare wijze voor elkaar de zenders te laten verdwijnen. En we krijgen ze ook niet meer terug. Ik ga aan de slag op de laptop terwijl Marina met de afstandbediening in de hand tevergeefs zenders blijft zoeken.

Geen autokilometers
19 graden
6,5 liter bier

• 21 Juni 2015 - 23:11

Raymond:

Jullie vallen wel elke keer met je neus in de boter he! Dan weer een begrafenis, dan weer een bruiloft... Echte partycrashers... Hihi
    Maar nog steeds heerlijk aan't genieten las ik... Lekker hoor!
    Ben al weer vol verwachting van het volgende verslag... Xx
    P.S. Misschien een idee om wat koffie in te slaan voor Marina? :-)

• 22 Juni 2015 - 16:58

Ma, Marja, Pa, Pim:

Wij zijn ook weer bij met lezen. Raymond heeft wel gelijk ipv water koffie in slaan voor Marina, haha. Jullie hebben in ieder geval geen saaie vakantie!!!
    Tot het volgende verslag.