Dag 13 Suure-Rootsi - Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu Dag 13 Suure-Rootsi - Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu

Dag 13 Suure-Rootsi - Riga

19 Juni 2015 | Letland, Riga

We laten de rust achter ons. Dit is ook meteen een definitief afscheid van Estland. Onze trip gaat verder naar Letland. Bruisend Riga ligt te wachten. Onze boerenschuur faciliteerde geen koffie. Voor het eerste in deze twee weken. Daar waren we niet op voorbereid. Er staat Marina dan ook een zware ochtend te wachten. Marina is een gebruiker. Het pure spul. Na 2,5 uur rijden houdt het motortje ermee op. Tijd voor een pitstop en chauffeur-wissel. We bereiken Riga rond 14.00 uur. Omdat we te vroeg zijn om in te checken, kijken we wat er in de omgeving te doen is. Er zijn een drietal Holocaust-monumenten buiten het centrum van de stad. Helaas kunnen we ze niet vinden. Ondanks de hulp van Tomtom. De aanwijzingen in de reisgids zijn te summier. Uiteindelijk brengen we 1,5 uur in de auto door, al zoekend. Tot het wel tijd is om in te checken. We hebben wederom een appartement geboekt in de oude binnenstad. Inmiddels draaien we onze hand niet meer om voor een druk smal straatje of een hobbelige kasseienweg. We zijn immers globetrotters. Wereldburgers. We vinden snel een parkeergarage op 800 meter afstand. Het wordt sjouwen. En jullie raden het al: vierde etage, geen lift. 69 treden. We hebben bij het boeken al foto’s gezien en weten daardoor dat we een mooi appartement kunnen verwachten. Maar als de portiekdeur opengaat, is het even schrikken. Het oogt armoedig, vies, vervallen. Dat is hier in de Baltic wel anders dan wij thuis gewend zijn. Een Vereniging van Eigenaren wat het onderhoud regelt, kennen ze hier niet. Van alle drie de staten oogt Letland het armoedigst. Ook de wegen in Letland zijn het slechtst.
Als alle spullen eindelijk boven zijn, checken we de inhoud van de kasten. Geen koffie. Om afkickverschijnselen te voorkomen, moeten we vandaag op zoek naar de zwarte drug. Eerst dompelen we ons onder in het stadsleven van Riga. We vallen met onze neus in de boter. Het is feest. In de nacht van 23 op 24 juni vieren onze Baltische vrienden midzomernacht. De hele nacht drinken en dansen. Laten wij nu gek zijn van dansen. Aangezien de Riganezen nu een lang weekend hebben, zijn zij alvast met de vieringen begonnen. We genieten van folkloristische muziekoptredens en struinen langs diverse kraampjes met typisch Letse producten. Een en al gezelligheid. Het wordt een mooi weekend. We bekijken de feestelijkheden vanaf een terras op het plein. Genieten van een biertje en een ‘beer platter’. Waar je in Nederland bij een bittergarnituur zelf het aantal stuks kan bepalen, hebben ze in Letland een standaardportie. Een portie waar je met z’n zessen van kan eten. Weten wij veel. We doen ons best, maar krijgen het niet op. Slaan zelfs het avondeten over.
Marina gaat vroeg naar bed om haar koffietekort te compenseren. Dat geeft mij mooi de gelegenheid om het thuisfront op de hoogte te brengen van onze belevenissen.

366 km
25 minuten met de veerboot