Solo (Surakarta), Malang en Bromo: de binnenlanden - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van debbyenmarina - WaarBenJij.nu Solo (Surakarta), Malang en Bromo: de binnenlanden - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van debbyenmarina - WaarBenJij.nu

Solo (Surakarta), Malang en Bromo: de binnenlanden

Door: D&M

20 September 2014 | Indonesië, Bromo

Na de eerste spannende dagen, met veel drukte om ons heen, veel mensen in de buurt en natuurlijk ook het moeten verwerken van de verandering van omgeving is het bijna therapeutisch om de reis naar Surakarta (jaja, wij houden rekening met de ouderen onder jullie, want tegenwoordig heet dat Solo) te ondergaan. "Ondergaan", want wij zitten gewoon in de auto en onze chauffeur doet het rijden. Die man spreekt overigens voldoende Engels, kent een paar woorden Nederlands en is ook Manulinguistisch onderlegd. Voor de niet-taalgevoeligen onder jullie: Manu betekent hand: gebarentaal dus. En natuurlijk de onvolprezen Point-It van Lonely Planet: never leave home without it!
De weg naar Solo, Malang en uiteindelijk Bromo gaat door de bekende Conimex-plaatjes met groene rijstvelden op prachtige terassen met hard werkende Javanen, voorzien van de traditionele hoedjes. Dit deel van het eiland ligt toch op een hoogte van zo'n twee keer de Sint Pietersberg en dat maakt dat het wat koeler en minder drukkend is dan in de laaglandomgeving van Yogyakarta.
Het is niet alleen in cultuur gebracht land: het berglandschap tussen Solo en Sukuh (dat ligt dan weer tussen Solo en Malang) nodigt uit tot wandelingen en dat hebben we dan ook gedaan. De beloning is de waterval van Tawangmangu, die niet zou misstaan in een remake van The Blue Lagoon.
Veel rijden deze dagen, maar het is geen straf. Zeker rondom- en in Malang hangt nog een koloniale sfeer uit de tijd dat "wij" op Indonesie pasten. Uiteindelijk arriveren we in de buurt van Bromo, een nog actieve vulkaan. Onvermijdelijk (en ook daaraan merk je dat we in een reflectieve fase zijn gekomen) gaan we vergelijken met eerdere reizen. Ons enthousiasme voor IJsland staat jullie wellicht nog voor de geest (aan geesten en goden hier trouwens geen gebrek). Welnu: eigenlijk is Indonesie de tropische variant daarvan. Veel vulkanen (breuklijn-gebied), watervallen en lavavelden. Die lavavelden en een vulkaan doorkruisen we op spectaculaire manier met een 4-wheel drive (en een andere chauffeur), maar wel in het donker: voor zonsopgang staan we al op de Bromo-vulkaan. Super!!
In de loop van deze zo vroeg begonnen dag (18/09) verlaten we geleidelijk aan dit ruige gebied en komen we weer terecht tussen rijstvelden. En voor diegenen die zich inmiddels zorgen maken over een mogelijke wijziging in onze levensstijl: ook (!) deze dag sluiten we af met een Bintang (of twee). Een Bintang? Ja, een in licentie van Heineken gebrouwen lokaal bier, met zelfs de Lone Star op het etiket.
De komende dagen trekken we door naar (de oversteek naar) Bali. Als we daar zijn volgt een volgende verslag. Voor nu: selamat!!!

• 20 September 2014 - 13:20

Von:

Wow! Super!
    Ben heel erg benieuwd naar de foto's. Want dat zullen er wel honderden worden, jullie kennende.
    Op naar het volgende verslag op Bali. Ben weer benieuwd. Ga lekker verder met genieten!

• 20 September 2014 - 17:39

Raymond:

Wederom genoten van het verslag! Jullie weten alles altijd leuk te verwoorden... Op naar Bali! Xx

• 21 September 2014 - 11:08

Cees:

Klinkt weer goed! Verheug me op de rest, have fun. Liefs!

• 21 September 2014 - 18:39

Marja:

Weer genoten van jullie verslag. Hoe bevalt het om elke dag rijst te eten en bier te drinken???
    Groetjes Pa (Pim) en Ma ( Marja) xxx

Verslag uit: Indonesië, Bromo

De Gordel van Smaragd, Indonesie 2014

Een beladen dag om met een reis te starten: nine-eleven is onlosmakelijk verbonden met een draaipunt in de geschiedenis. Maar niet bij stilstaan, maar dat is ook al vanwege de recente gebeurtenissen in de Oekraine makkelijker gezegd dan gedaan. Maar goed: er is geboekt we hebben d'r zin an en (schoon)broertje meldt zich tegen 07.30 uur om ons naar het vliegveld te brengen. Vlucht SQ 323/5152 moet ons tussen 11.15 uur (NL) en 09.30 uur (Indo) naar Yogyakarta brengen. Een lange zit, maar Singapore Airlines is a great way to fly.
Indonesie is nogal wat anders dan IJsland en we denken dat het ook niet het Azie is dat we kennen. De oudere lezertjes onder jullie herinneren zich zeker nog Pleuni Touw onder de douche in de Stille Kracht, de geletterde lezers hebben nog wel ergens een exemplaar van Max Havelaar liggen. En voor allemaal geldt: Indonesisch eten is lekker!
We weten niet hoevaak we verbinding kunnen maken en in de gelegenheid zijn een verslag te plaatsen. We doen ons best en hopen jullie zoveel mogelijk up-to-date te houden van onze ervaringen in dit voor veel Nederlanders intrigerende deel van de wereld. Voor nu: happy dreams. Wij moeten nog even door.