Dag 16 Riga - Kaap Kolka - Reisverslag uit Kolka, Letland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu Dag 16 Riga - Kaap Kolka - Reisverslag uit Kolka, Letland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu

Dag 16 Riga - Kaap Kolka

22 Juni 2015 | Letland, Kolka

Al een aantal dagen radiostilte met het reisdagboek. Onder meer geen wifi of slecht wifi-bereik waren daar debet aan. Maar ook heel soms, het gebrek aan zin. We zijn weer in de bewoonde wereld beland, en hebben zin gemaakt. Er was eens, dag 16...

Het is droog en de zon schijnt. Heerlijk weer voor een wandeling door de 19de- en 20ste-eeuwse stadsuitbreiding, het Stille Centrum. Hier bevindt zich Riga’s verzameling jugenstilgebouwen en wordt door Unesco beschouwd als uniek in de hele wereld. Gebouwen met hemelsblauwe, groene, ambergele, granaatrode of witte facades, met zuilen en pilasters, met godinnen, meerminnen, sfinxen en draken als ornament. Met smeedijzer balkonhekken en bloemen in de ramen van glas in lood. Gebouwen die een overweldigende eerste indruk maken door de overdaad aan details. Een prachtig deel van Riga. We zijn blij dat we dit vanochtend nog hebben kunnen meepikken. Maar dan is onze tijd in Riga toch echt tot een einde gekomen. We verhuizen de laatste spullen naar de auto en rijden richting Kaap Kolka, aan de Lijflandse Kust.
De Lijflandse Kust is een smalle strook land met zandduinen en naaldbossen aan de Golf van Riga en de Oostzee. De gehele route voert langs de kust, een van de mooiste panoramische routes van Letland. We passeren schattige dorpjes en komen uiteindelijk uit bij Kaap Kolka. Kaap Kolka is het uiterste puntje van Letland. Het punt waar de Oostzee en de Golf van Riga samenkomen. Het is geliefd bij Letse vakantiegangers. Hier slapen we vannacht in de meest bijzondere accommodatie van deze vakantie, namelijk in een wijnvat. Een tweepersoonsbed, uitzicht op de zee, een verlaten strand, en jouw verkering om dit mee te delen. Wat wil een mens nog meer?
In de middag struinen we over het strand. We drinken bier in de namiddagzon. De eigenaren verzorgen een eenvoudig, maar lekker diner. Daarna staren wij vanuit ons bed naar de zonsondergang en naar de zee. Om 23.30 uur is de zon geheel in de zee gezakt, maar donker wordt het niet. Een rode gloed in de lucht blijft zichtbaar. Vier uur later komt de zon, op dezelfde plek(!) weer op.

163 km
17 graden. Een regenbui in de vroege middag. Maar ook zon.
3 liter bier