Dag 10 Tartu - Tallinn - Reisverslag uit Tallinn, Estland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu Dag 10 Tartu - Tallinn - Reisverslag uit Tallinn, Estland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu

Dag 10 Tartu - Tallinn

16 Juni 2015 | Estland, Tallinn

De wekker gaat vandaag weer eens vroeg. Heel vroeg. We starten de dag zingend om via de whatsapp onze lieve vriendinnetjes Emma en Isabel te feliciteren. Zij zijn vandaag jarig. Het ‘Lang zullen ze leven’ heeft ongetwijfeld nog nooit zo mooi geklonken. Na ons duet is het tijd om de koffers in te pakken en klaar te zetten. Voordat we Tartu voorgoed verlaten, maken we een wandeling door Toomemagi, de Kathedraalheuvel. Voor dit deel van de stad ontbrak het gisteren aan tijd. De ochtendwandeling is heerlijk. In het landschapspark staan diverse monumenten voor illustere personen die hier gestudeerd hebben, waaronder die van Karl Ernst von Baer. Von Baer is de grondlegger van de moderne embryologie. Elk jaar op de ‘Walpurgis night’ wassen studenten van de stad Baer’s hoofd met champagne. Bovenop de heuvel bevinden zich ook de kathedraalruïnes van Tartu. Deze werd zwaar beschadigd tijdens de Lijflandse Oorlog. Een prachtig plaatje in de groene omgeving.
We verlaten Tartu en vertrekken richting het noorden. Tallinn wacht op ons. Onze autorit verloopt voorspoedig. Met de cruisecontrole aan schieten we de bossen en akkers voorbij. Onderweg tellen we meer ooievaars dan medeweggebruikers. Maar dan komen we in Tallinn aan. Ons appartement bevindt zich midden in de Oude Stad, evenals het kantoor waar wij ons dienen te melden. We hebben geen idee wat we van Tallinn kunnen verwachten, maar wat wij aantreffen overtreft al onze verwachtingen. Massa’s mensen. Overal toeristen. Een doorsnee Est zou zich er niet aan wagen met de auto het centrum binnen te rijden. Maar wij zijn geen Est. Ons appartement bevindt zich daar. Wij moeten daar zijn. Het liefst met de auto pal voor de deur. Toch is er ook enige twijfel. Marina stapt uit en gaat op zoek naar het kantoor terwijl ik in de auto wacht. Ze keert terug met aanwijzingen voor een bewaakte parkeerplaats buiten de Oude Stad. Het is echter wel mogelijk de bagage eerst bij het kantoor uit te laden. Op naar het kantoor! Tomtom stuurt ons het centrum in. Geen auto te bekennen, maar wel duizenden mensen. We sturen door de smalle steegjes (Debby: : “pas ik hier in?” Marina: Ja, dat past!”) en weten het voor elkaar te krijgen zelfs het Raadhuisplein over te steken. “Oh my god. I never saw a car there”. Aldus de dame van het appartement. Terwijl wij daar cruisen gaat de menigte uiteindelijk voor ons opzij. Niemand kijkt gek op van een Opel Corsa met daarin twee blonde, heftig discussierende meiden met een tomtom en routekaart in de hand. We weten het kantoor te bereiken zonder schade aan te richten. Ook dit heeft onze relatie weer overleefd. Na het uitpakken volgt de exercitie naar de parkeerplaats. We bereiken ook deze niet in één keer, maar we komen er. Dit hele avontuur heeft inmiddels zo’n 1,5 uur geduurd. Eindelijk betreden we ons appartement. En dat is wel helemaal fantastisch! Prachtige plek met uitzicht op terrassen en de Viru-poort, sfeervol ingericht, luxe. Om onze aankomst te vieren en de gebeurtenissen van vandaag door te spreken, drinken we een biertje. En bij de late lunch nog één. Daarna doen we een wandelingetje Oude Stad:uitzicht vanaf Toompea, de Kathedraalheuvel, een aantal kerken….
De hoofdstad van Estland is een dynamische en opwindende stad. De Oude Stad is één van de best bewaarde voorbeelden van middeleeuwse architectuur in Noord-Europa en staat sinds 1991 op de Werelderfgoedlijst van Unesco. We voelen ons figuranten in de nieuwe Robin Hood film. Het historische centrum getuigt van het gouden tijdperk van Tallinn. De stad beleefde in de 14de en 15de eeuw een bloeitijd als vooraanstaand lid van het Hanzeverbod. De Oude Stad heeft bochtige straatjes en steegjes, binnenplaatsen en spitse kerktorens. Het schitterende Raadhuisplein vormt het hart van de Oude Stad. Het is een kasseienplein dat wordt omringd door elegante middeleeuwse huizen, tal van terrassen en fungeert al eeuwenlang als markt. De straatjes van de Oude Stad vormen een aaneenschakeling van restaurants, bars, cafés en winkels. En laat dat nu net onze cup-of-tea zijn! Hoewel Tallinn in de middeleeuwen een bloeiend handelscentrum was, leidde het in de 19de eeuw een betrekkelijk slaperig bestaan, wat waarschijnlijk de reden is waarom de Oude Stad ongeschonden is gebleven. Ook de middeleeuwse versterkingen van Tallinn zijn goed bewaard gebleven, met ongeveer 2 kilometer stadsmuren en de helft van de 46 torens nog intact. Wij gaan ons hier uitstekend vermaken!
De zon en het bier was heerlijk, maar we willen deze twee dagen ook voldoende van het appartement genieten. Terwijl Marina een overheerlijke maaltijd klaarmaakt, wandel ik naar de Rimi-supermarkt voor bier en rum. Oftewel, de broodnodige boodschappen. De avond brengen wij aan de bar in ons appartement door. Genieten. En ondertussen bedenken hoe we overmorgen de hele zooi weer in de auto krijgen.

198 km
16 graden
5 liter bier
6 bacootjes

• 19 Juni 2015 - 21:53

Raymond:

Zo, pfff, dat was even een hele leespartij als je een paar dagen hebt overgeslagen... Maar ik ben weer helemaal bij hoor! Ik zag dat jullie nog steeds volop door de Baltische st(r)aten aan't scheuren zijn en dat het bier en de Bacardi ook nog steeds rijkelijk vloeit... Dus alles gaat nog goed! Ik zou zeggen: Proost en tot het volgende verslag maar weer... Xx

• 19 Juni 2015 - 23:58

John En Kathinka :

Ma arvan, et see on piisavalt targad, leida teed sellises kauges riigis marina Marina ja TomTom. Keskajal oleks olnud raske kindlaks teha, ilma et kõik need vahendid. Aga teeme ravi ja siis tulevad seal. Sest ma arvan, et on vähe kirjalikud vastused tulevad sinu aruanded teiste järgijaid, pean ma oma vastuse Eesti, nii tundub. kutid seal on fännklubi. kena ilmateade. gr John ja Kathinka