Dinsdag 4 september 2012 - Reisverslag uit Hveragerði, IJsland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu Dinsdag 4 september 2012 - Reisverslag uit Hveragerði, IJsland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu

Dinsdag 4 september 2012

04 September 2012 | IJsland, Hveragerði

IJsland, omgeving Hveragerdi – dinsdag 4 september 2012

Vliegen. Er zijn veel vliegen in IJsland. Gewoon precies dezelfde vliegen als bij ons in Nederland. We hebben er geen last van. Ze gaan niet op je zitten, of zo. Ze blijven ook niet rond je hoofd zoemen. Eigenlijk zijn het heel sympathieke vliegen. Buiten zien we ze niet veel. In onze huisjes daarentegen vliegen er veel rond. Zoals nu, terwijl ik dit verhaal schrijf. Geen idee waar ze vandaan komen. En het meest vreemde is: als we thuiskomen, liggen ze allemaal dood op de grond! Totdat er weer een paar binnensluipen en dan begint het feest weer van voren af aan. Als iemand ons toch zou kunnen vertellen waarom die beesten het hier in IJsland niet lang overleven, zouden wij die persoon in kwestie zeer erkentelijk zijn.

Vandaag zijn we weer eens vroeg opgestaan. Om 8.30 uur zijn we op de 4wheel bus naar Landmannalaugar gestapt. We hebben een redelijk lange rit over de gravelwegen inclusief een aantal rivierdoorsteken voor de boeg. Daarbij stopt de bus nog een paar keer om meerdere passagiers op te halen. Rond 12.30 uur komen wij dan eindelijk op de plaats van bestemming aan.
Warmwaterbronnen vormen de kern van dit stukje binnenland en overal in het dal wordt dan ook stoom omhoog geblazen. Deze stoom gaat, zoals we inmiddels gewend zijn, gepaard met de rotte eieren lucht. Landmannalaugar is een populaire toeristenbestemming met diverse kampeerplaatsen. In het centrale gedeelte nabij de warmwaterpoelen is het in het hoogseizoen vaak erg druk. Aangezien wij zo’n beetje aan het einde van het seizoen zitten, valt het vandaag wel mee. Er staat welgeteld één tentje. De meest pure vorm van masochisme met deze wind en kou (hoewel de zon volop schijnt). Verder staan er wel redelijk veel auto’s geparkeerd. Dus we nemen aan dat de trekkershutten wel zijn bewoond. Ook zien we voldoende hikers om ons heen: fanatiekelingen met rugzak en al die een paar dagen de binnenlanden intrekken. Ieder zijn hobby.
Landmannalaugar maakt deel uit van het Natuurreservaat Fjallabak en is een goede uitvalsbasis voor de vele wandeltochten. Wij hebben drie uur de tijd voordat de bus weer richting ‘huis’ vertrekt en deze uren gebruiken wij om al wandelend de omgeving te verkennen.
Het gesteente van Fjallabak dateert van acht tot tien miljoen jaar geleden. De vulkanen in dit gebied zijn sinds het begin van de laatste ijstijd, twee miljoen jaar geleden, bijzonder actief geweest. De bergen in Fjallabak zijn van ryoliet en daarom uiteenlopend van kleur.
Er heerst een serene rust. De gekleurde bergen ogen lieflijk in tegenstelling tot onze eerdere ervaringen met het binnenland bij Askja. Er is ook meer begroeiing zoals dwergwilgen en wolgras terwijl Askja één grote kale vlakte is.
Drie uur is veel te kort om Landmannalaugar te kunnen ontdekken, maar we hebben een goede indruk gekregen. We zorgen ervoor dat we ruim op tijd bij de bus zijn. De bus missen lijkt ons zeer onplezierig aangezien dat zou betekenen dat we de nacht moeten doorbrengen in een trekkershut. De eerstvolgende bus gaat immers morgenmiddag pas weer richting Hveragerdi.
De avonden in onze chalet laten zo langzamerhand een vast patroon zien: biertje, chips, huispak aan, koken, afwassen, lezen en schrijven. Veel spannender kunnen we het voor nu niet maken. Het is vakantie.

Liefs, Marina en Debby

• 06 September 2012 - 23:46

John:

Ik heb even voor gegoogled maar er zijn geen aparte vliegen in IJsland . Wij hebben ze hier in nutty village ook en die bijten. Ze heten in het IJslands sameiginlega plaga. Eventueel nog met het woordje cunt ervoor dus cunt sameiginlega plaga. Het is dat julliecchalet te ver is anders konden we klaverjassen met chips en biertje

• 08 September 2012 - 12:01

Raymond:

Wat een hoop leesvoer weer. Ik heb een paar dagen geen tijd gehad om jullie verslagen te lezen maar nu ga ik er even tijd voor maken. Ik zag dat er nog een paar in de mail staan. Ik verheug me al weer op jullie belevenissen... :-) Veel plezier nog (of zijn jullie alweer onderweg naar huis op het moment dat ik dit schrijf?) en tot snel!

p.s. Voor wat betreft die dooie vliegen... Misschien toch iets vaker die natte en doorweekte wandelschoenen luchten... :-P