Vrijdag 7 september 2012 - Reisverslag uit Hveragerði, IJsland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu Vrijdag 7 september 2012 - Reisverslag uit Hveragerði, IJsland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu

Vrijdag 7 september 2012

07 September 2012 | IJsland, Hveragerði

IJsland, omgeving Hveragerdi – vrijdag 7 september 2012

Voor wat betreft het weer hadden we ook vandaag niets te klagen. Eigenlijk hebben we überhaupt niets te klagen.
We hebben het al een paar dagen enigszins moeilijk wanneer de wekker gaat. Het ‘snoozen’ duurt de laatste dagen 45 minuten. We moeten onszelf uit bed sleuren. Terwijl we in de eerste weken van de vakantie al na de eerste piep vrolijk uit bed sprongen. Nog niet uitgerust dus. Het zou een goed idee zijn om er nog een paar dagen aan vast te plakken. Maar helaas. De beide werkgevers staan met smart te wachten tot wij weer aan het werk gaan. En er is vast een hoop werk blijven liggen, dus geen tijd om verder uit te rusten. Maar dat is volgende week. Terug naar nu.
Vanochtend hebben wij het dorp Hveragerdi verkend. Wij zitten er nu al bijna een week, maar van het dorp zelf hadden wij nog niets gezien. Nou is er ook niet veel te verkennen, dus we waren snel klaar. Daarna zijn we naar Selfoss gereden waar we getracht hebben om in de bibliotheek ons blog bij te werken. Helaas was de website niet beschikbaar. Dan maar even informatie gevraagd over de vervoersmogelijkheden naar het eiland Heimaey. Afhankelijk van het weer willen we morgen het eiland bezoeken.
Vervolgens zijn we gestopt bij de Kerid. Dit is een mooie, 55 meter diepe krater, ontstaan door de instorting van een kleine magmakamer na afloop van een eruptie. De trechtervormige krater is met groen water gevuld. Kerid is ongeveer 300 jaar geleden ontstaan als onderdeel van een kratercomplex, Tjarnarholar genaamd. Het verhaal gaat dat als de waterspiegel in Kerid stijgt, het water in een klein meertje boven op de 5 kilometer verderop gelegen 536 meter hoge berg Burfell daalt, en omgekeerd. Deze belangrijke info wilden wij jullie toch niet onthouden.
In een poging om alle watervallen die IJsland rijk is tijdens deze reis te zien, zijn we gestopt bij de Faxi. Wederom een mooie waterval, maar vrij onbekend. Dus het loopt hier niet over van de toeristen. Een prima plek om een broodje te eten.
We vervolgen onze weg naar Skalholt, volgens de boeken één van de belangrijkste bezienswaardigheden in dit gebied. Skalholt is het eerste bisschopdom van IJsland en ruim 700 jaar het theologische epicentrum van het land. We zullen jullie de geschiedenis besparen, maar het is wat dat betreft zeker een interessante plek. Verder stelt Skalholt niet zoveel voor. De huidige kerk is in 1956-1963 gebouwd. Een weinig sfeervolle kerk. En meer dan de kerk staat er eigenlijk niet in Skalholt. Dus het blijft bij een wat uitgebreid Japannertje.
Tussendoor is het ons bij een café gelukt om het blog bij te werken. De foto’s laten nog een dag op zich wachten omdat de website nog steeds niet lekker werkt. En veel tijd hebben we niet, want…. Om 15.00 uur is dan eindelijk het moment aangebroken waar we al de hele dag naar uitkijken: the ultimate river ride! We gaan in een Jet-boot de Hvita rivier op. En hoe! Deze trip gaat met een ongelooflijke snelheid (75 km per uur) door de nauwe canyon van Bruarhlod. Je hebt bijna het idee dat je de wand kan raken. Helemaal gaaf! Tijdens de rit draaien we een aantal malen op volle snelheid 360 graden. Heerlijk! Wat een snelheid en wat een prachtige kloof waar we doorheen snellen.
Na deze adraline-shot gaan we terug naar onze hut waar we op de veranda, onder het genot van een biertje, nagenieten van onze dag. Het zonnetje in ons gezicht.

Liefs, Marina en Debby