Vrijdag 31 augustus 2012 - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu Vrijdag 31 augustus 2012 - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu

Vrijdag 31 augustus 2012

31 Augustus 2012 | IJsland, Kirkjubæjarklaustur

IJsland, omgeving Kirkjubaejarklaustur, vrijdag 31 augustus 2012

Dag 13. Al ruim over de helft van onze trip. Wij willen er nog niet aan denken terug naar huis te moeten. Natuurlijk kijken we ernaar uit om onze familie en vrienden weer te zien. De stad in, een hapje eten, borrel bij de Bieb, concertje bezoeken, partijtje klaverjassen… Allemaal enorm gezellig. Maar nu nog niet. En ook over negen dagen niet. Wij willen nog niet naar huis. Wij willen nog langer genieten van de vulkanen, gletsjers, watervallen, hete bronnen, lavavelden, geisers en fjorden. Maar ook van de kou, de zon, de wind, de regen en met name de extreme overgang tussen deze weersomstandigheden. Wij zijn er gewoonweg nog niet aan toe om afscheid te nemen van de overweldigende rust, ruimte en natuur. Er is nog zoveel meer te zien in dit land dan wij in deze drie weken kunnen doen.
Voor nu focussen wij ons op de komende negen dagen. Negen dagen waarin we nog zoveel gaan zien en beleven. Negen dagen genieten. Voor jullie denken we nog even terug, naar de dag van vandaag.

Storm en regen houdt ons grotendeels wakker vannacht. Het is geen minuut droog of rustig geweest. Als wij om 7.00 uur ons bed uitstappen ziet de wereld er om ons heen niet heel erg gezellig uit. Om 10.00 uur deze ochtend staat onze wandeling op de Svinafellsjokull gletsjertong op het programma. Vol goede moed rijden we naar het Skaftafell Nationaal Park. En het mag weer gezegd: God is wederom aan onze zijde. Zodra we daar aankomen, verandert de lucht in een zee van blauw, de wind gaat liggen en het stopt met regenen. Voorzien van crampons en ijsbijlen zijn we onder leiding van een gids het ijs op gegaan. Het was een enorm leuke wandeltocht. Die enorme ijskap is erg indrukwekkend om te zien. Laat staan om op te lopen! De Svinafellsjokull is een uitloper van de Vatnajokull. De Vatnajokull beslaat een oppervlak van 8500 km2, een twaalfde van IJsland, en is op sommige plekken 1000 meter dik. Daarmee is het de grootste ijskap buiten de poolstreken. Op het eerste gezicht verschilt de Vatnajokull niet zoveel van de ijskappen aan de polen, maar toch is er een verschil: het is een gematigde gletsjer, wat wil zeggen dat de temperatuur op bijna elke diepte rond het vriespunt ligt. Alleen in de bovenste lagen ligt de temperatuur tot ver in de zomer onder het vriespunt, hoewel ook dit varieert.
Na onze gletsjerervaring hebben we vanuit het Skaftafell Nationaal Park een wandeling gemaakt naar de tong van de Skaftafellsjokull. Op de terugweg van onze wandeling begint het weer om te draaien: het regent. En flink. We besluiten de auto in te stappen en richting Kirkjubaejarklaustur, het dorp waarin wij overnachten, te rijden. Na wat noodzakelijke boodschappen voor het diner gedaan te hebben zijn we eind van de middag weer in onze hut terug. Onder het genot van onze laatste glazen bacardi (we hebben er toch 2 weken mee gedaan) genieten we nog na van onze belevenissen van vandaag. Als we na het eten weer blauwe lucht zien, besluiten we nog een korte avondwandeling in de omgeving te maken. Marina ploft daarna op de bank neer, met dit keer Isabel Allende op haar schoot, en ik laat achter de laptop mijn gedachten de vrije loop. Morgen zijn we van plan wederom richting Skaftafell Nationaal Park te rijden voor een andere wandeling en de nabije omgeving van Kirkjubaejarklaustur verder te verkennen. Maar dat is morgen. Voor nu, welterusten.

Liefs, Marina en Debby

• 01 September 2012 - 15:40

Cees:

Bacardi Cold, dus!! En nu? Zelf stoken? Liefs (en sterkte!), mede namens N.

• 02 September 2012 - 00:41

Raymond:

Bacardi op... :-( Wat een domper...
    Ik schenk mij er nog maar even één in en proost op jullie! :-)
    xx

Pa (Pim) En Ma (Marja):

Wij kijken al weer uit naar het verslag van vandaag, de sneeuwscootertocht. Het is al met al een geweldige ervaring wat jullie allemaal meemaken. Volgens mij moeten jullie kilo's afgevallen zijn als jullie weer terug in Nederland zijn. Geen drank, matig eten en veel wandelen dus kan niet missen. Wat wij missen zijn de vrijdagmiddag borreltjes met jullie maar nog een week te gaan dat houden wij nog wel vol.

• 02 September 2012 - 13:16

Marja En Pim:

Er ging iets mis zoals jullie zien.

• 02 September 2012 - 22:12

John:

Ijsbijlen ken ik die gebruiken wij ook altijd als wij wandelen in Toscane maar wat zijn crampons. Ik ken wel champignons maar om die nou mee de gletsjer op te nemen. Lijkt me een mooie tocht, niet gevaarlijk die gaten en spleten