Zaterdag 1 september 2012 - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu Zaterdag 1 september 2012 - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu

Zaterdag 1 september 2012

01 September 2012 | IJsland, Kirkjubæjarklaustur

IJsland, omgeving Kirkjubaejarklaustur, zaterdag 1 september 2012

Vandaag was onze laatste dag in Kirkjubaejarklaustur. Zoals we gisteravond al gepland hadden, zijn we vanochtend naar het Skaftafell Nationaal Park gereden. Daar hebben we een drie uur lange wandeling gemaakt naar de Svartifoss waterval en Sjonarnypa. Nu hebben we al aardig wat wandeluren in de benen zitten, maar de klim omhoog went nooit. De Svartifoss is een 20 meter hoge waterval die bekend is vanwege de prachtige basaltzuilen. Het is de meest gefotografeerde bezienswaardigheid in het park. Dat was ook te merken aan de drukte van toeristen, voor zover je in IJsland van drukte kan spreken. De Sjonarnypa is één van de plaatsen van waaraf je een schitterend uitzicht hebt op de Skeidararsandur (zie verderop), de Skaftafellsjokull (gletsjer: zie verhaal van gisteren) en de Hvannadalshnukur, met 2110 meter de hoogste top van IJsland. Alleen vandaag even niet. Wij zien ons vanochtend volledig gehuld in de mist. Een foto is onderaan het reisverslag bijgevoegd.
We hebben dan wel niet kunnen genieten van een schitterend uitzicht, onze ochtendwandeling zit er weer op. Dit is onze eerste vakantie waarbij we minder zwaar zullen thuiskomen dan het gewicht waarmee we vertrokken. Normaliter tikken we er op ons gemak minstens 1 kilo per week aan. De kruizen van onze charmante track and trail afritsbare broeken (functionaliteit een 10, uitstraling een 1) hangen inmiddels op onze knieën. Maar we dragen ze met flair.
Tijdens het verorberen van onze homemade lunchpakketjes kunnen we bij het bezoekerscentrum gebruik maken van draadloos internet om ons reisverslag inclusief foto’s van gisteren te publiceren. We willen onze trouwe lezers natuurlijk niet te lang in spanning laten zitten.
Na de lunch rijden we terug naar Kirkjubaejarklaustur. Onderweg stoppen we bij de Skeidararsandur, de grootste van de zuidelijke sandurs. Dit is een uitgestrekte spoelzandvlakte met zwart zand en gletsjerpuin dat meegevoerd is tijdens uitbarstingen van vulkanen onder de Vatnajokull. Een volslagen monotone vlakte. Een bijzonder gebied. Op deze vlakte worden veel quad-tochten georganiseerd. Een betere plek daarvoor is er waarschijnlijk niet.
Op het moment dat de mist wegtrekt en de zon zijn weg baant door de wolken passeren we de Brunahraun. Dit is een lavaveld wat met een dikke laag mos is bedekt. Welkom in de wondere wereld van Shrek!
Voordat we in Kirkjubaejarklaustur aankomen, brengen we nog een bezoek aan Dverghammar (dwergkliffen), beschermd natuurgebied. Deze wordt gekenmerkt door typische basaltzuilen. En volgens de verhalen wonen hier dwergen.
In Kirkjubaejarklaustur lopen we naar de Kirkjugolf voor een Japannertje. Kirkjugolf betekent ‘kerkvloer’: deze plek lijkt zoveel op een kerkvloer dat men er nog steeds over discussieert of hier ooit een klooster heeft gestaan. Het zijn echter basaltzuilen die nog in de grond zitten, waar je van bovenaf op kijkt.
Onze laatste bezienswaardigheid van vandaag is de Fjadrargljufur. Dit is een fraaie kloof in de Fjadra-rivier, één van de mooiste canyons in IJsland. De 100 meter diepe kloof is zo´n 2 miljoen jaar geleden tijdens de ijstijd gevormd. Erg indrukwekkend om te zien. Na een korte wandeling langs de kloof zijn we weer naar de auto gelopen. In Kirkjubaejarklaustur hebben we een biertje gedronken bij het enige restaurant cq. café wat het dorp rijk is alvorens naar onze accommodatie terug te keren. Het was wederom een geslaagde dag waarin we weer heel veel van IJsland hebben gezien.
Inmiddels hebben we onze spullen weer ingepakt. Morgenochtend vertrekken wij naar Hveragerdi, de plaats waar we onze laatste week zullen doorbrengen. Tot morgen!

Liefs, Marina en Debby

• 03 September 2012 - 18:35

Cees:

Bizarre foto van die basaltzuilen met waterval, ik heb echt even gekeken of de foto op z'n kop stond. En als trouw lezertje (klinkt als Marten Toonder ...) zie ik al weer uit naar jullie volgende verslag.

• 03 September 2012 - 19:06

John:

Mooi mooi mooi. Ik ben het met Cees eens prachtig die zuilen, zouden we mooie keukenbladen van kunnen maken.
    Maak nog even een Japannertje van die dwergen is leuk voor van velzen.
    Ik zie dat er ook weer bier in het spel is. Komt dus wel goed.

Gr. John en kathinka