Maandag 3 september 2012 - Reisverslag uit Hveragerði, IJsland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu Maandag 3 september 2012 - Reisverslag uit Hveragerði, IJsland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu

Maandag 3 september 2012

03 September 2012 | IJsland, Hveragerði

IJsland, omgeving Hveragerdi – maandag 3 september 2012

“Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel” – de IJslander

We slapen vandaag uit. Gezien de vele regen van vannacht en vanochtend hadden we dit niet beter kunnen plannen. Het is hondenweer. Rond 10.00 uur rijden we naar Reykjavik. We willen en moeten vandaag niets. Vandaag staat in het teken van “sfeer proeven”. Gewoon simpelweg genieten van stedelijke drukte, reuring om ons heen. Het is lekker om weer eens een dagje in spijkerbroek en gympies te kunnen lopen. Ook dit hadden we niet beter kunnen plannen aangezien onze wandelschoenen nog steeds door en door nat zijn. De regen dwingt ons deze dag om kennis te maken met de vele bars en cafés in het centrum van Reykjavik. Een mens moet immers eten en drinken om in leven te blijven. En tussen het slenteren door is het prettig even droog te kunnen zitten.
We struinen door de winkelstraten en brengen een bezoek aan de Hallgrimskirkja (kirkja = kerk). Dit is een modern kerkgebouw dat qua ontwerp doet denken aan de IJslandse basaltkolommen. Veel bezoekers, waaronder wijzelf, vinden de kerk heel lelijk. Wij vinden het zelfs ontiegelijk lelijk! We kijken wel even binnen en gaan met de lift naar de toren wat een mooi uitzicht geeft over Reykjavik. De toren is met zijn 74,5 meter het hoogste bouwwerk in IJsland.
Vervolgens beperken wij ons weer tot slenteren en sfeer proeven. Reykjavik is een moderne stad(je) met flats, veel beelden, tal van musea, een universiteit, mondaine winkels, overdekte winkelcentra, discotheken, parkeermeters en zelfs ‘files’ in de spitsuren. Een verschil van dag en nacht met het IJsland wat wij de afgelopen twee weken hebben meegemaakt. Voor de duidelijkheid: tweederde van de bevolking woont in de hoofdstad. De rest woont op verspreid liggende boerderijen en in dorpjes inde kuststrook en in het zuidwesten, waar een laagvlakte is. Het binnenland is onbewoond.
Aan het einde van de middag rijden we weer terug naar Hveragerdi. Nadat we onze auto hebben volgeladen met boodschappen voor de komende dagen, zoeken we onze chalet weer op. Onze chalet staat trouwens op een boerderij, net buiten het dorp Hveragerdi. De boer en boerin hebben een enorm landgoed waar, naast wat akkervelden, ook een aantal houten chaletjes staan. In één daarvan vertoeven wij. Het is een gezellig huisje en het is mooi gesitueerd. We gaan ons hier wel vermaken de komende dagen.

Liefs, Marina en Debby

• 06 September 2012 - 23:32

John:

Moet wel een cultuur shock zijn na al die natuur ineens de grote stad maar ook wel weer leuk toch. Biertje hapje drankje. Enjoy