Donderdag 23 augustus 2012 - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu Donderdag 23 augustus 2012 - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu

Donderdag 23 augustus 2012

23 Augustus 2012 | IJsland, Reykjahlíð

IJsland, omgeving Myvatn – donderdag 23 augustus 2012

Vandaag was een saaie dag voor wat een reisverslag betreft. We zijn vroeg opgestaan aangezien we zo’n 400 kilometer moesten afleggen. Gelukkig hebben we een auto tot onze beschikking. Onderweg komen we overal fietsers tegen, volledig bepakt en bezakt. Dat zijn best wat afstanden om dagelijks te maken. Dan moet je wel compleet gestoord zijn, denken wij zo. Noot: onze hardloopschoenen liggen nog onaangetast in de koffer.

De reis naar het noorden is voorspoedig verlopen. In de ochtend zijn we bij de hemelpoort aangekomen: we reden over de bergpas Holtavorduheidi. De wolken hingen nog in het groene glooiende landschap, geen auto’s, geen mensen, geen huizen, helemaal niets. Alleen schapen. Het was net alsof we bovenop de wereld stonden. Echt prachtig. Een stukje verder op de ringweg bleek (gelukkig) dat onze tijd nog niet is gekomen. We belandden weer in de civilisatie, voor zover hier mogelijk.
Los van een Japannertje was de stad Akureyri onze eerste stop. We hebben er inmiddels zo’n 350 kilometer op zitten. Akureyri is de grootste plaats van Noord-IJsland (ca. 17.000 inwoners). Gezien de omvang niet echt te vergelijken met een Den Haag. We hebben wat door de winkelstraat(en) gestruind en een bakkie koffie/thee gedronken. Heerlijk om na die paar dagen in de natuur weer even in een “grote” stad te zijn. En van de mogelijkheid om een cafeetje in te lopen maken we graag gebruik. Akureyri oogt als een vriendelijk en gezellig stadje. Helaas is het vrij rustig en op dit moment niet veel te beleven. Het toeristenseizoen neemt af en in de weekenden stromen de IJslanders pas Akureyri binnen. Dus maar doorgereden. Vlakbij onze accommodatie ligt de waterval Godafoss die in een korte diepe kloof naar beneden dendert. Heerlijk! Even gestopt dus om een kijkje te nemen. OM 15.30 uur komen we dan eindelijk bij onze volgende accommodatie aan, de boerderij Stong. Hier verblijven wij in een huisje op het platteland. Wat een rust. We beginnen er bijna aan te wennen.
Omdat we zin hebben om ergens een hapje te gaan eten, besluiten wij naar Reykjahlid te rijden, een dorpje even verderop. Volgens de Insight Guide is Reykjahlid met zijn hotels, kampeerterreinen, supermarkten en eetgelegenheden een goede uitvalsbasis. Wij vinden welgeteld een bistro, maar meer heb je ook niet nodig. Het blijkt geen bistro te zijn zoals wij dat kennen. Niets uitgebreid dineren. Gewoon aan de bar bestellen, opeten en weg. Zo’n idee. Dus zo geschiedde. Wel lekker gegeten. En bijkomend voordeel: geen afwas.
Inmiddels zit ik om 21.30 uur dit verslagje te schrijven. Ons nachtmutsje is op, we gaan zo richting bed. Morgen gaat om 6.00 uur de wekker in verband met onze trip naar de Askja. Als we daar ’s avonds van terugkeren ga ik bij de receptie op zoek naar Wifi. Het is daar!
In de tussentijd is ons huisje omgeven door de mist. Zouden we dan toch in de hemel zitten?

Liefs,
Marina en Debby

• 27 Augustus 2012 - 09:48

Marja En Pim:

Goedemorgen dames,

Heel leuk om het reisverslag te lezen, wat zal het afkicken zijn als jullie weer in de grote stad Den Haag zijn met alle drukte.

Foto's zijn ook gaaf, geniet nog maar lekker van alle rust en de mooie omgeving.

Groetjes en liefs van Pa (Pim) en Ma (Marja)

• 27 Augustus 2012 - 10:34

Reggie:

Hoi dames,

Zo te zien hebben jullie het naar je zin. De foto's zijn prachtig.Het landschap ziet er erg indrukwekkend uit! Jullie voelen zich vast wel eens nietig tussen al dit natuurgeweld. Ben benieuwd naar het vervolg.

Groetjes uit het (nu nog zonnige) Delft.

• 27 Augustus 2012 - 19:20

Cees:

Dear M&D,

Het werkt! Leuk te lezen, nu lees ik in de reactie van Pa/Ma/Pim/Marja dat er ook foto's te zien zijn, check ik ff.

Liefs, mede namens N.

• 27 Augustus 2012 - 21:25

Kelsey:

He wereldreizigers,

Wat een mooie belevenissen. Zo te lezen hebben jullie het goed naar je zin. Hoe lang blijven jullie daar nog? Want Debby wordt gemist bij het voetbalteam. Haha!

Geniet van jullie mooie trip! Voor je het weet ben je weer in ons koude kikkerlandje!

Groetjes,

Kelsey

• 29 Augustus 2012 - 21:45

John:

Hebben die IJslanders ook nog wat alcohol te koop in dat ene restaurant of drinken ze de hele dag (ijs) thee

• 29 Augustus 2012 - 21:48

John:

Ps hardloopschoenen nog in de koffer maar wel jurken aan de waslijn. Het moet niet gekker worden.