Dinsdag 28 augustus 2012 - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu Dinsdag 28 augustus 2012 - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van debbyenmarina - WaarBenJij.nu

Dinsdag 28 augustus 2012

28 Augustus 2012 | IJsland, Egilsstaðir

IJsland, omgeving Seydisfjördur – dinsdag 28 augustus 2012

Net als gisteren hebben we ook vanochtend geen haast gemaakt met opstaan. We hebben immers vakantie. Daarbij regent het nog steeds (het is sinds gistermiddag niet meer droog geweest). En tevens speelt mee dat de oostfjorden geen bijzondere bezienswaardigheden bezitten die je gezien moet hebben, waardoor het programma minder dagvullend is dan vorige week. Dus deze dagen doen we het lekker rustig aan om daarna de laatste anderhalve week er vol tegenaan te gaan.
We zijn vanochtend naar het kleine plaatsje Neskaupstadur gereden. De weg daar naartoe ligt over drie bergpassen wat zorgt voor een heerlijke rit met prachtige vergezichten. Nou ja, vergezichten. Echt ver kunnen we niet kijken. Maar de laaghangende bewolking geeft een mystieke sfeer aan de ruige bergen en kustlijnen. Zodra we ons dorp uit zijn en de eerste berg oprijden zien we dat alle bergtoppen met sneeuw zijn bedekt. Sneeuw in augustus, dan krijg je toch spontaan zin om de kerstboom op te tuigen?
In Neskaupstadur treffen wij een koffiehuis en aangezien die schaars zijn in dit land maken wij van de gelegenheid gebruik om een bakkie te doen. In veel plaatsen lijkt het sociale en economische leven zich namelijk rond het benzinestation af te spelen, waar ook kan worden gegeten en gedronken. Gezellig. Ernaast bevinden zich dan de kampeerplaats, het toeristenbureau en een supermarkt. De meeste plaatsen zijn ook voorzien van een of meerdere hotels cq. guesthouses die meestal ook beschikken over een restaurant. Maar het bakkie dus. Terwijl wij aan de koffie zitten, komen er twee dames binnen die samen aan een tafeltje plaatsnemen. De kinderwagen met baby parkeren ze voor het gemak buiten in de regen bij het raam waar het tafeltje is gesitueerd. Vreemd volk, die IJslanders.
In Neskaupstadur maken wij een heerlijke wandeling van 2 uur langs de kust van het fjord. Het geluk is aan onze zijde: voor het eerst in bijna 24 uur is het droog. Het is echter wel koud. Vorige week was het overdag nog zo’n 15 graden, vandaag is de temperatuur gedaald naar 3 graden. Even aanpassen dus. Na onze wandeling rijden we via twee andere kleine vissersdorpjes in de buurt weer richting ons appartement in Seydisfjordur. Helaas is het droge weer van korte duur geweest. Tijdens de rit terug begint het weer te regenen en te sneeuwen. Onderweg worden we ook getrakteerd op blauwe luchten en zien we dat de zon zich een weg probeert te banen door de wolkenmassa. Om vervolgens in Seydisfjordur weer in een grijze waas terecht te komen. Maar om nu niet lang door te zeuren over het weer: het unieke landschap en het gezelschap maken alles goed. Wij willen nog niet naar huis.

Liefs, Marina en Debby

• 28 Augustus 2012 - 23:34

Henk Zwijnenburg:

Precies als bij ons. Bijna niks gezien van de Oostfjorden, maar wel ietsje warmer in juli

• 29 Augustus 2012 - 09:03

John:

Beetje laat mijn eerste reactie via het blog maar we hadden wel al gesmst. Het ziet er allemaal goed uit lekker ruig enzo. Foto's ook mooi. Ik ga de vorige dagen ook snel lezen. Hafa gaman

• 29 Augustus 2012 - 09:42

John:

Ik vergeet nog wat bij zaterdag te schrijven, jullie hadden het daar over training van de astronauten voor ze Naar de maan gingen. Ongeveer op het moment dat jullie daar waren is Neil Armstrong overleden. Hoe bizar is dat.

• 29 Augustus 2012 - 22:43

Mandy:

Hey nichten!
    Wat tof om alles te lezen en de foto's te bekijken.
    Klinkt indrukwekkend, dat Ijsland.
    Bizar dat je in een paar dagen tijd van een bikini naar een muts met flappen gaat.
    Nog bizarder vind ik die link van Reggie hierboven! Wat een actie van dat mens.
    Mocht je haar tegenkomen.. Nou ja, zal wel niet in the middle of nowhere.
    Geniet!
    Kus Sander, Mandy en Gioia